U bilo kojoj državi, pa tako i Hrvatskoj, redovito se donose prostorni planovi na različitim razinama. Svaki prostorni plan mora prilikom donošenja u obzir uzeti stanje na pojedinom području, demografske prilike, postojeće poslovne subjekte, kao i infrastrukturu, te državne ustanove, poput škola, domova zdravlja i staračkih domova. Isto tako, važno je kroz prostorne planove zadovoljiti trenutne potrebe društva. Zbog toga se prilikom donošenja prostornih planova održavaju javne rasprave na kojima sami građani mogu reći svoje mišljenje, a konzultiraju se i stručnjaci iz raznih područja.

Sadašnjost i budućnost

I dok su sadašnjost i trenutne potrebe relativno jasne, budućnost je, kao u većini slučajeva, pomalo maglovita. Iako ponekad možemo sa popriličnom sigurnošću reći u kojem smjeru u budućnosti se neka osoba ili pojava kreće, nitko nam zapravo ne može garantirati da će se stvari doista tako odvijati.

U današnjim vremenima, predviđanje budućnosti, ne gatanje iz šalice kave ili u noćnim televizijskim programima, već pravo znanstveno predviđanje budućnosti temeljeno na znanstveno istraženim postupcima i činjenicama postaje bitnije nego ikada prije.

Naime, živimo u vremenima konstantnih i brzih promjena, i u takvim vremenima sposobnost prilagodbe, sposobnost brze reakcije i sposobnost predviđanja budućih tokova važnije su nego ikada prije. U područjima poput prostornog planiranja ovi su aspekti izuzetno bitni.

Prostorni se planovi u pravilu rade godinama, i moraju potrajati duži vremenski rok. Zato, ako radite na prostornom planu, a ne uzmete u obzir buduća demografska kretanja, ekonomske promjene i trendove na poslovnom planu, riskirate da vam prostorni plan bude zastario i prije nego ste ga zgotovili i objavili.

Kako doskočiti tome? Teško je, ali ne i nemoguće. Prije svega, potrebna je strategija razvoja, koja će jasno pokazati koje su želje i planovi onih koji prostorni plan stvaraju. Potrebno je procijeniti jesu li te želje i planovi realni, i ako jesu, je li ih moguće provesti. Također treba uzeti u obzir predviđena kretanja u budućnosti, i tek tada postoji šansa da se stvori kvalitetan i dugoročan poslovni plan.